TIDAK DINAFIKAN MASIH ADA YANG TIDAK JELAS TENTANG KUASA DAN TANGGUNGJAWAB SU PBS.
(Kepentingan SU PBS adalah selepas G8 atau G9 atau G10 sekolah anda)
Kebanyakan sekolah hanya nampak SU PT3, sebenarnya SU PBS lah yang patut memainkan peranan utama dalam memastikan kelancaran pelaksanaan PBS di sekolah masing-masing. SU PBS tidak boleh mematikan diri dan buat-buat tak tahu........andalah Pengarah/Director yang sebenarnya. Anda boleh memohon kerjasama PK Kokurikulum jika bermasalah dalam PAJSK, PK H.E.M. jika bermasalah dalam PSIKOMETRIK, PK Pentadbiran jika bermasalah dalam PENTAKSIRAN SEKOLAH dan PT3.
Ini adalah sumber Jawatankuasa PBS dr Buku Panduan Pengurusan PBS
Ini adalah sumber Jawatankuasa PBS dr Buku Panduan Pengurusan PBS
Pada tahun 2012, memang le saya ikut macam yang dinyatakan di atas. Saya hairan kenapa Komponen Pentaksiran Pusat (PT3) tidak dimasukkan sekali sedangkan dalam Buku Panduan Pengurusan PBS 2014 dinyatakan pada muka surat 10 diberi carta komponen PBS iaitu dua bahagian utama AKADEMIK (PP dan PT3) BUKAN AKADEMIK (PAJSK dan Psikometrik).
So bagi keseragaman dan kelancaran dalam pengurusan dan penyimpanan dokumen, maka saya telah menggunakan carta komponen PBS itu asas kepada carta organisasi sekolah kami.
dilema yg sama dihadapi oleh semua supt3 dan supbs..
ReplyDelete