Thursday, 12 September 2013

Luahan dari Facebook

Isu ini dibaca dari facebook.....sedikit sebanyak ade benarnya.....cuba cara kita menyelesaikan kena betul gayer yer..saya copy and paste,
*******************************************************************************
6 tahun sy menjadi Ketua Pentaksir Kebangsaan ... apa yg di luahkan oleh guru ini ada benarnya ...Setiap warga PENDIDIK,PPD,JPN,KPM sampai menteri wajib baca.....Najib pun jangan lupa baca...Sumber: j-QAF batch 2011Luahan hati seorang guru..** Saya ambil daripada wall seorang sahabat.Isu PBS… apa bebannya… senang je kate deme … Mari tengok beban ke tidak …. Untuk memberi lebih gambaran / perkongsian pengalaman dan pemerhatian saya …
Contoh

1. Guru mengajar 24 waktu seminggu, 8 kelas, 1 kelas 36 orang pelajar

2. Selesai menilai 1 evidens bertulis … guru perlu memasukkan evidens ke dalam fail individu 

pelajar setiap kelas (36 pelajar x 8 kelas = 288 fail setiap kali nak masukkan dan keluaran evidens)

3. Waktu memasukkan evidens adalah pada masa waktu luang (free period) cikgu


4. Kelas cikgu2 mengajar 24 waktu (1 waktu = 30-40 minit) kadang2 ditambah waktu ganti 

kelas guru yg tidak hadir menjadikan 28 waktu seminggu

5. Ada ketika cikgu diminta melaksanakan tugas luar (termasuk Sabtu dan Ahad perkara biasa)


6. Kemudian cikgu perlu key in secara online band yang telah dilaksanakan oleh pelajar secara individu (alah … senang saja … cikgu tik saja kata deme…. Haaa…haaa…)


7. Cikgu pun buka lap top … mengajar sessi petang … tiba2 talian internet pulak ditutup konon dah lebih pukul 5 (adusss!!!)


8. Cikgu pakai broadband sendiri …. Berpusing2 (rendering) kekadang sampai 10 minit baru dapat … elok saja nak key in … loceng bunyi … masuk kelas … laksanakan PBS utk kelas berikutnya …


9. Ada pulak pelajar tidak hadir pada hari berkenaan … tidak ada band utk pelajar berkenaan … kerana ada band 1 tidak dilaksanakan … suPBS sekolah dan pengetua panas punggung kerana disergah PPD … cikgu ditekan supaya beri band pada pelajar tersebut dgn ayat “walau apa cara pun cikgu bagi band kat pelajar berkenaan” … mahu x mahu cikgu pun kadangkala gunakan masa luang utk menyelia pelajar berkenaan dan curi masa cikgu lain … maka berebut2 lah cikgu nak ambil pelajar berkenaan utk siapkan PBS … hu..hu… hipokrit … ada juga yg ambil jln mudah tik saja online habis cerita…


10. Cikgu sakit … masuk wad tertekan PBS… bila sihat datang balik sekolah terpaksa kejar masa utk siapkan kerja PBS yg terbengkalai … kelas pulak dibatalkan sebab ada program sekolah seperti raptai sukan, tuan rumah pertandingan dsb.


11. Ada juga kelas PBS termiss sebab kebetulan cuti umum jatuh pada hari yg ada subjek tertentu … problem lagi …


12. SUPBS sekolah pun wujudkanlah keseragaman ‘konon’ utk memudahkan guru2 … beban lagi kalau x buat, dituduh ingkar perintah… kata LPM beri kebebasan pada guru (bila sampai sekolah jadi slogan aja la)


13. Guru perlu menyediakan evidens tidak kurang dari 50 (50 x 8 kelas x 36 pelajar = 14400 evidens) kalau setiap evidens bercetak, katakan sehelai setiap eviden dah ada 14400 helai kertas. Kalau ada 8 subjek (8 x 14400 = 115200 helai kertas … banyak tu). Kalau di Malaysia ada10,066 (10066 x115200 helai kertas = 1158912000 helai kertas) Berapa banyak pokok yg perlu ditebang kerana PBS/ berapa banyak duit perlu dibazirkan. Guru nak buat secara lisan … boleh tapi ada “pihak” nak bukti pulak … ada yg minta gambar aktiviti … kena cetak …heeemmm 2x5 saja.


14. Boss kata pulak “saya x kira … cikgu tidur ke, bangun tengah malam ke … saya nak benda ni siap pada sekian… sekian haribulan” patut ka cakap macam tu … ingan mesin kea pa? mesin pun kena rehat jugak … kalau tidak lingkup! Kos lagi mahal … kalau cikgu “lingkup” apahal?


15. Bila mesyuarat PBS cikgu2 bagi cadangan nak meringankan beban … dicap pembangkang … hantar nama kat PPD minta tukarkan cikgu berkenaan … parasit!


16. Fail individu pelajar sebenarnya boleh diganti dengan fail mengikut subjek … satu kelas ada 8 subjek … baru 8 fail … x perlu fail tebal kerana evidens akan dipulangkan pada pelajar selepas keyin online … jimat masa guru dan pelajar … Boss kata takut pemantau … jawb ja la rasional kat pemantau …. apa masalahnya … yg jadi masalah kalau cikgu x buat PBS …


17. SUPBS sekolah pula nak setiap guru ada fail pentaksir … isinya jadual waktu, biodata guru, evidens, surat lantikan pentaksir, tugas guru dll… (ini semua kerja mengarut … apa guna Buku Persediaan Mengajar lagi kalau dah macam tu … semua maklumat tu dah ada dalam buku tersebut … nak apa lagi … Surat Lantikan Pentaksir pun sebenarnya dah x relevan kerana jadual waktu dah dikira sebagai arahan utk melaksanakan PBS


18. Setelah semua keadaan di atas diambil kira berapa baki waktu luang cikgu untuk buat perancangan / persediaan PBS untuk kelas dan subjek berikutnya … tepuk dada tanya …


19. Cikgu/mereka yg kata PBS ni mudah … x mengajar pun kelas PBS… kadang2 JU yg bagi kursus dan bagi idea yg cukup hebat pun x pernah mengajar kelas PBS pun…


20. Harap pihak Pegawai KPM buka mata dengan tulisan ni …


********************************************************************************
Pandangan dan pendapat peribadi saya...
1. Tidak dinafikan, ada guru yang mempunyai jadual hingga 24 waktu dan ditambah relief jadik 28 waktu.    Ok le....normal sehari 5 waktu, habis kelas pukul 1.20 petang. Kesian cikgu waktu itulah mereka buat    kerja-kerja pekeranian. Kalau ada mesyuarat atau aktiviti lain terpaksa postpone ari lain. Biasanya    strategi kami, jangan suka tangguh keja...cuba cepat-cepat siapkan....balik lewat sekali-sekala bila    dah rasa terbeban.

2. Evidens bertulis....
    Evidens  bertulis ni....macam dolu dolu jugak, latihan lepas pdp, cuma bezanya sekarang dinyata dengan    terperinci. Entah le saya suka memudahkan rakan guru bila mereka bertanya, evidens x semestinya    bercetak....nak guna buku tulis pun tak pa na....Sekali sekala guna helaian sebab tak nak fail jadi kosong.    Berapa item dalam evidens tidak ditetapkan, suka hati cikgu le.......kuasa ditangan kita. Nak senang    semak bagi sikit ajerrr.
    Bukan semua evidens kena masuk dalam fail....letak je yang terkini (ada dinyatakan dalam entri lama)    Kalo ikut slaid JU kena masuk...kena keluar...kena tinggal....gilo namanya. Saya  ajar cikgu masuk yang    terkini ajerr. Himpunkan sebulan, then minta tolong budak masukkan. (2-3 budak jadi le)

3. Online SPPBS.......ye le bukan susah bebeno, tick aje. Biasa saya tolong cikgu yang tak dapek buat,    janji ada rekod transit. Kalo ngajo petang datang le awal pukul 10 pagi, tak da le masalah internet.    Kisah benarnya ari-ari pegang tab/netbook/laptop, line pun laju ajerrr kat sekolah.....tapi prestasi    murid masih Januari.........apa ke hal ni.....panasssss.

4. Fail ikut mata pelajaran ni.....saya no komen le....hi hi hi.

5. Surat Pentaksir.....sori to say....saya tak buat untuk guru, cuma untuk Guru Kanan sebagai Pemantau.    Prinsip saya.....saya berani jawab.

6. Fail guru....letak ajer yang minimum DSP, rekod transit dan instrumens. Nak tambah lagu mana...    dia punya hal le....

7. JU/SU lebih-lebih....sedihnya gua terasa le....walau tak ngajar, sedaya upaya membantu mereka.    FPM pun gua sedia sendiri...tak da menyusahkan guru kelas....blog ni terhasil pun sebab nak    membantu memudahkan rakan guru. Cuma gua begang kalo ada masa sengang diguna melepak    ...lepas tu bila kita kejo....tau marah. Gua bukan kaki ampu, komen dan lawan ?????? gua biasa    ajerrr.

8. Maaf le jika pendapat saya menyakitkan hati sapa-sapa. Anyway buat yang terbaik, yang susah    cuba dipermudahkan.
   





No comments:

Post a Comment